от kalahan2008 » 13 Фев 2009, 21:16
Постоянният ми адрес е в Ямбол, настоящият в София, както и на работодателя ми.
На трудов договор съм от миналата година. Не съм наясно с тези кодове за корекции и затова питам.
А указанията на НАП и НОИ са следните:
Изх.№ 24-00-12
Дата12.02.2007г.
УКАЗАНИЕ
Относно: задължителното обществено осигуряване на помощник- нотариусите
На основание чл. 10, ал. 1, т. 4 от Закона за Националната агенция за приходите, давам следните задължителни указания:
Съгласно чл. 5 от Закона за нотариусите и нотариалната дейност /ЗННД/, нотариусите, помощник-нотариусите и свързаните с тях обстоятелства, предвидени в закона се вписват в регистъра на Нотариалната камара. Във връзка с чл. 14, ал.3 от ЗННД, за да бъде вписан помощник-нотариуса в регистъра, трябва да са изпълнени следните изисквания:
1. да е влязла в сила заповедта на министъра на правосъдието за вписване;
2. да представи писмена декларация, че не са налице ограниченията по чл. 9 от Закона, т.е. не може не е управител или не участва в надзорни, управителни и контролни органи на търговски дружества или кооперации. да бъде едновременно народен представител, министър, кмет или общински съветник; не заема длъжност в държавен или общински орган; не работи по трудово правоотношение; не упражнява адвокатска професия; не извършва търговска дейност,
3. да представи документ за сключена застраховка по чл. 30 от ЗННД
4. да представи образец от подписа на нотариуса.
Изискването за попълване на декларация, че не работи по трудово правоотношение е още едно доказателство за несъвместимостта на дейността на помощник-нотариуса с друга дейност, произтичащо от спецификата на нотариалната дейност и от принципите на конфиденциалност. Тези изисквания се имат предвид при вписването на помощник-нотариусите, а не, че последващите му отношения с титуляра-нотариус не могат да се уреждат с трудов договор, каквото тълкуване се дава в писмо № 91-01-314/15.12.2005 г. на НОИ.
Компетентността на помощник-нотариуса е регламентирана в чл. 40, ал. 2- 4 от ЗННД. Доколкото липсват особени правила, за помощник-нотариуса се прилагат правилата за нотариус. Имат се предвид правилата за нотариална дейност. Помощник-нотариусът използва служебния архив и печат на нотариуса, като прибавя към подписа си допълнението "помощник". За вреди, настъпили вследствие на виновно неизпълнение на задълженията на помощник-нотариуса, нотариусът отговаря солидарно с него. Алинея 5 указва, че отношенията между нотариуса и помощник-нотариуса се уреждат с договор. Няма законова пречка този договор да бъде сключен по реда на Кодекса на труда и положеният трудов стаж да се зачете за юридически, каквато е и съществуващата практика. В Националната класификация на професиите и длъжностите, 2005 г., помощник –нотариуса е с код 2429-7005 и неговият трудов договор се регистрира в НАП, /преди 01.01.2006 г.- в НОИ/, съгласно Наредба № 5 от 29.12.2002 г. за съдържанието и реда за изпращане на уведомлението по чл. 62, ал. 4 от Кодекса на труда.
В разпоредбата на чл. 31 от ЗННД законодателят изрично е посочил, че само нотариусът подлежи на задължително социално осигуряване при условията и по реда, установени за лицата, упражняващи свободни професии. Помощник-нотариусът не може да упражнява свободна професия самостоятелно за свой риск и за своя сметка, тъй като той има функции само по решение на титуляра, поради което не следва да се прилага в практиката писмо № 91-01-314/15.12.2005 г. на НОИ.
Мария Мургина,
Изпълнителен директор на НАП
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
НАЦИОНАЛЕН ОСИГУРИТЕЛЕН ИНСТИТУТ
ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ “ОСИГУРИТЕЛНИ ВНОСКИ И КРАТКОСРОЧНО ОСИГУРЯВАНЕ”
София 1303
бул. “Ал. Стамболийски” № 62-64
тел. 926-10-10, факс 926-14-40
Изх. № 91-01-284/21.12.07 ДО
РАЙОННО /СТОЛИЧНО/ УПРАВЛЕНИЕ
”СОЦИАЛНО ОСИГУРЯВАНЕ”
гр. …………………………………
ОТНОСНО: Заверяване на осигурителни книжки на еднолични търговци, извършващи единствено земеделска дейност, и помощник-нотариусите
І. Съгласно чл. 6, ал. 7, т. 2 и 3 от КСО регистрираните земеделски производители и тютюнопроизводители се осигуряват върху месечен осигурителен доход между 50 на сто от минималния и максималния месечен размер на дохода, определен със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за съответната година. Тези от тях, които упражняват само земеделска дейност, могат да внасят осигурителните си вноски върху месечен осигурителен доход между 25 на сто от минималния и максималния месечен размер на дохода, определен със ЗБ на ДОО за съответната година за самоосигуряващите се лица.
Съгласно § 1, т. 1 от Закона за подпомагане на земеделските производители, "земеделски производители" са физически и юридически лица, които произвеждат непреработена и/или преработена растителна и/или животинска продукция и продукция от риба и аквакултури, предназначена за продажба.
Съгласно § 1, т. 5 от Допълнителната разпоредба на КСО "регистрирани земеделски производители и тютюнопроизводители" са физическите лица, които произвеждат растителна и/или животинска продукция, предназначена за продажба, и са регистрирани по установения ред.
Съгласно създадената от ВАС съдебна практика /Определение № 1 от 8 февруари 2007 г. на ВАС по тълкувателно дело № 2/2007 г./ и други решения на съда, в кръга на лицата по § 1, т. 5 от ДР на КСО са включени всички земеделски производители, които са физически лица, включително и тези, които са еднолични търговци. Мотивите за това са, че в глава осма от Търговския закон едноличният търговец се определя като физическо, а не като юридическо лице. С регистрирането си като едноличен търговец физическото лице не придобива правосубектност, различна от тази, която притежава като физическо лице. Едноличният търговец не е отделен правен субект. Регистрирането на земеделските производители се извършва на основание Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските производители. Съгласно чл. 3, ал. 1 от тази наредба физическите лица, включително едноличните търговци, които осъществяват земеделска дейност, могат да се регистрират като земеделски производители. Следователно, няма пречка едно физическо лице да се регистрира едновременно като едноличен търговец по реда на Търговския закон и като земеделски производител, съгласно Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските производители.
Посоченото тълкувание следва да се прилага и по отношение на едноличните търговци, вписани в регистъра на тютюнопроизводителите по реда на Закона за тютюна и тютюневите изделия и извършващи единствено производство на тютюн.
В тази връзка в кръга на лицата по § 1, т. 5 от Допълнителната разпоредба на КСО няма пречка да се включват и еднолични търговци, които са регистрирани като земеделски производители и тютюнопроизводители. Съгласно определението на ВАС посоченото не се отнася за всички еднолични търговци, регистрирани по реда на Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските производители, а само за тези от тях, които извършват единствено земеделска дейност.
Обстоятелството, дали едноличните търговци земеделски производители и тютюнопроизводители извършват единствено земеделска дейност, се установява от органите по приходите на НАП (писмо на НАП изх. № 33-00-66 от 5 март 2007 г.).
Във връзка с гореизложеното при заверката на осигурителните книжки на еднолични търговци, извършващи само земеделска дейност, даваме следните указания:
1. Едноличните търговци, регистрирани по Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските производители, и едноличните търговци тютюнопроизводители, вписани в регистъра на тютюнопроизводителите, удостоверяват пред органите на НОИ обстоятелството, че извършват единствено земеделска дейност с документ, издаден от органите на НАП.
2. Когато едноличните търговци земеделски производители и тютюнопроизводители са внасяли осигурителни вноски по реда на чл. 4, ал. 3, т. 4 от КСО, осигурителните им книжки се заверяват за целия период, за който осигуряването е провеждано на това основание.
3. Когато едноличните търговци земеделски производители и тютюнопроизводители са внесли осигурителните си вноски по реда на чл. 4, ал. 3, т. 2 от КСО, няма основание да се прилагат разпоредбите на чл. 6, ал. 7, т. 2 и 3 и чл. 7, ал. 5 от КСО.
4. Едноличните търговци, регистрирани като земеделски производители или тютюнопроизводители, извършващи само земеделска дейност и произвеждащи само непреработена растителна и/или животинска продукция, не определят окончателен размер на осигурителния си доход. Тези от тях, които произвеждат само преработена продукция, определят окончателен размер на осигурителния си доход. Тези от тях, които произвеждат преработена и непреработена продукция, също определят окончателен размер на осигурителния си доход, като в него не включват доходите, реализирани от непреработената продукция.
Следва да се има предвид, че едноличният търговец, който е регистриран като земеделски производител или тютюнопроизводител и извършва само земеделска дейност, когато извършва и друга дейност по трудови или без трудови правоотношения, не може да се възползва от разпоредбата на чл. 6, ал. 7, точка 3 от КСО. Едноличният търговец, който е регистриран като земеделски производител или тютюнопроизводител и извършва само земеделска дейност в това си качество, но извършва и друга дейност като самоосигуряващо се лице не може да се възползва от разпоредбата на чл. 6, ал. 7, точка 2 и 3 от КСО.
ІІ. На основание чл. 40, ал. 5 от Закона за нотариусите и нотариалната дейност, отношенията между нотариуса и помощник-нотариуса се уреждат с договор.
Във връзка с гореизложеното и поради това, че в Закона за нотариусите и нотариалната дейност помощник-нотариусите не са посочени като лица, задължени да се осигуряват самостоятелно за свой риск и за своя сметка като упражняващи свободна професия, няма пречка с тях да бъдат сключени договори по реда на Кодекса на труда.
Указанията, дадени с писмо на НОИ № 91-01-314 от 15 декември 2005 г., не следва да се прилагат. На помощник-нотариуси, провеждали осигуряването си по реда на чл. 4, ал. 3, т. 1 от КСО, осигурителни книжки не следва да се заверяват, тъй като този начин на осигуряване е незаконосъобразен. Такова е и становището на Националната агенция за приходите, изразено в писмо до НОИ № 33-00-66 от 5 март 2007 г.
А това са становищата на МТСП:
Съгласно чл. 6, ал. 1, т. 3 от ЗЧСИ частният съдебен изпълнител не може едновременно да работи по трудово правоотношение. Думата “едновременно” налага извода, че се касае за несъвместимост на дейността като помощник частен съдебен изпълнител с работа по трудово правоотношение при друг работодател. Имайте предвид, че изпълнението на ЗЧСИ се възлага на министъра на правосъдието.
Съгласно Чл. 36, ал. 1от Закона за частните съдебни изпълнители (ЗЧСИ), частният съдебен изпълнител може да овласти един или повече помощник-частни съдебни изпълнители, които отговарят на изискванията по чл. 5, ал. 1, т. 1, 2, 4, 5, 6 и 7 и чл. 6 и успешно са положили изпит. Овластяването на помощник-частен съдебен изпълнител има действие от депозирането на копие от овластителната сделка пред министъра на правосъдието. Също така, съгласно Чл. 37, ал. 1 от ЗЧСИ, помощник-частният съдебен изпълнител може да извършва съгласно указанията на частния съдебен изпълнител всички действия от неговата компетентност. Отношенията между частен съдебен изпълнител и помощник-частен съдебен изпълнител се уреждат с договор. С оглед горното и съгласно закона, налице е договор-мандат по ЗЗД, който е извън обхвата на Кодекса на труда.
Адвокат: (INFJ)
https://www.16personalities.com/infj-personality