начало

Съдът премахна такси за адвокати на Столичната община – препятстват правото на защита Съдът премахна такси за адвокати на Столичната община – препятстват правото на защита

Срок на разрешение за строеж за вътрешни инсталации

Правила на форума
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.


Срок на разрешение за строеж за вътрешни инсталации

Мнениеот emilgrigorov » 01 Апр 2014, 21:10

Какъв е срокът на разрешение за строеж за вътрешни инсталации?
Carthago delenda est.
emilgrigorov
Активен потребител
 
Мнения: 2836
Регистриран на: 21 Яну 2012, 11:11

Re: Срок на разрешение за строеж за вътрешни инсталации

Мнениеот vdggbg » 02 Апр 2014, 08:19

Това първоаприлска шега ли е?
Аватар
vdggbg
Активен потребител
 
Мнения: 1056
Регистриран на: 24 Авг 2010, 17:11

Re: Срок на разрешение за строеж за вътрешни инсталации

Мнениеот bgarch » 02 Апр 2014, 20:18

Не е шега, има доста случаи, при които се издава РС само за вътрешни инсталации, в някои от тях се изисква и одобряване на проекти. Въпросът е логичен, защото в случая нямаме етап "завършване на грубия строеж". Първият срок от 3 години за започване на строителството е ясен, вторият (5 години до завършване на грубия строеж) в конкретния случай вече е въпрос на тълкуване! И тъй като грубият строеж на сградата отдавна е завършил, то логично следва, че такова РС е безсрочно, в случай че строителството е започнало в тригодишния срок от влизането му в сила.
Изображение
bgarch
Потребител
 
Мнения: 873
Регистриран на: 03 Окт 2010, 14:53

Re: Срок на разрешение за строеж за вътрешни инсталации

Мнениеот emilgrigorov » 02 Апр 2014, 22:33

Ахам.
Но на общинските служители им е строго забранено да четат законите :lol:
Carthago delenda est.
emilgrigorov
Активен потребител
 
Мнения: 2836
Регистриран на: 21 Яну 2012, 11:11

Re: Срок на разрешение за строеж за вътрешни инсталации

Мнениеот probcho » 02 Апр 2014, 22:46

emilgrigorov написа:Ахам.
Но на общинските служители им е строго забранено да четат законите :lol:

Айдееееееее, пак.......... 8)
bgarch написа:Не е шега, има доста случаи, при които се издава РС само за вътрешни инсталации, в някои от тях се изисква и одобряване на проекти. Въпросът е логичен, защото в случая нямаме етап "завършване на грубия строеж". Първият срок от 3 години за започване на строителството е ясен, вторият (5 години до завършване на грубия строеж) в конкретния случай вече е въпрос на тълкуване! И тъй като грубият строеж на сградата отдавна е завършил, то логично следва, че такова РС е безсрочно, в случай че строителството е започнало в тригодишния срок от влизането му в сила.

Въпроса е зададен твърде общо. А не е луд този дето яде зелника... :P
Интересното е кой ли пък иска издаването на това РС?
Може би трябва да се дефинира "довършителни работи"... Или може би да се види дали се засяга конструкцията... с реализирането на тази вътрешна инсталация!
Ама някои само четат закони, за да направят бройка и килограми! :lol:
probcho
Активен потребител
 
Мнения: 1012
Регистриран на: 27 Яну 2010, 22:55

Re: Срок на разрешение за строеж за вътрешни инсталации

Мнениеот emilgrigorov » 03 Апр 2014, 01:53

Пробчо, а може би трябва да си премериш температурата :lol:
Carthago delenda est.
emilgrigorov
Активен потребител
 
Мнения: 2836
Регистриран на: 21 Яну 2012, 11:11

Re: Срок на разрешение за строеж за вътрешни инсталации

Мнениеот probcho » 03 Апр 2014, 07:23

emilgrigorov написа:Пробчо, а може би трябва да си премериш температурата :lol:

Всеки ден си я меря. ВЕрвай ми ! :lol:
probcho
Активен потребител
 
Мнения: 1012
Регистриран на: 27 Яну 2010, 22:55

Re: Срок на разрешение за строеж за вътрешни инсталации

Мнениеот emilgrigorov » 03 Апр 2014, 08:20

:lol: Както и да е.
Въпросът е изчерпателен. Няма подводни камъни :)

Топлозахранване на собствени еднопространствени сгради - складове (въведени в експлоатация) в собствен имот на едноличен собственик. Складова база. В имота няма съсобственост, всичко е на един собственик.
Точката на присъединяване (по стечение на обстоятелствата топлопровода преминава през имота) е в самия имот.
Обектът е разделен на части от самото начало (и описани в Разрешението за строеж):
1. Дворна мрежа и присъединяване
2. Топлозахранване Склад 1
3. Топлозахранване Склад 2
4. Топлозахранване Склад 3
5. Топлозахранване Склад 4
6. Топлозахранване Склад 5
7. Топлозахранване Склад 6
8. Топлозахранване Склад 7
Частите 1-8 са самостоятелни, зависими единствено от ч.1, която е изпълнена отдавна. Могат да функционират самостоятелно, което е и предвидено в първоначалния проект.

Части 1,2,3,4 са изпълнени още през първата година след издаване на разрешението.
Сгради 5 и 6 са премахнати и заличени в кадастъра и имотния регистър след издаване на Разрешението за строеж
В сгради 7 и 8 топлозахранване няма да се изпълнява, остават студени складове.

Възложителят внася екзекутив, зачеркнати с червено съответните отпадащи части от проекта. С пояснения, подписи на проектант, собственик, надзор, строител, нотариално заверена декларация ...

Следва отказ, и препоръка за оформяне на документацията като преработка по 154 (5) за етапност.

Възложителят решава да върви по гайдата, само мир да е.

Внася преработка ...

Следва отказ, с мотиви "Разрешението за строеж е изтекло"

До тук, 8 години от издаване на Разрешението за строеж :) И 3 години екзекутиви, преработки ...
Предстои въвеждане в експлоатация на обекти 1,2,3 и 4 , а останалото никога няма да бъде изпълнявано :)
Carthago delenda est.
emilgrigorov
Активен потребител
 
Мнения: 2836
Регистриран на: 21 Яну 2012, 11:11

Re: Срок на разрешение за строеж за вътрешни инсталации

Мнениеот bgarch » 03 Апр 2014, 20:26

probcho написа:Интересното е кой ли пък иска издаването на това РС?
Може би трябва да се дефинира "довършителни работи"... Или може би да се види дали се засяга конструкцията... с реализирането на тази вътрешна инсталация!
Ама някои само четат закони, за да направят бройка и килограми!

Законодателят е разграничил понятието "монтаж на инсталации, съоръжения и уредби" от "вътрешни преустройства" и от "текущ ремонт на сгради, постройки, съоръжения и инсталации". Прочети по- внимателно чл. 151, ал. 1, там монтажът на инсталации е третиран само в т. 11, докато монтажът на всички останали инсталации е в чл. 147, ал. 1, т. 2 и 14.
Изображение
bgarch
Потребител
 
Мнения: 873
Регистриран на: 03 Окт 2010, 14:53

Re: Срок на разрешение за строеж за вътрешни инсталации

Мнениеот probcho » 03 Апр 2014, 21:48

Те работите май бЕлнаха...
emilgrigorov написа::lol: Както и да е.
Въпросът е изчерпателен. Няма подводни камъни :)

Амииииииииииии.... всеки си знае....
emilgrigorov написа:Какъв е срокът на разрешение за строеж за вътрешни инсталации?

В закона не е направено разграничение в срока на РС на принципа "вътрешни инсталации". Затова и въпроса поставен по този начин буди недоумение.
emilgrigorov написа:Топлозахранване на собствени еднопространствени сгради - складове (въведени в експлоатация) в собствен имот на едноличен собственик. Складова база. В имота няма съсобственост, всичко е на един собственик.
Точката на присъединяване (по стечение на обстоятелствата топлопровода преминава през имота) е в самия имот.
Обектът е разделен на части от самото начало (и описани в Разрешението за строеж):
1. Дворна мрежа и присъединяване
2. Топлозахранване Склад 1
3. Топлозахранване Склад 2
4. Топлозахранване Склад 3
5. Топлозахранване Склад 4
6. Топлозахранване Склад 5
7. Топлозахранване Склад 6
8. Топлозахранване Склад 7
Частите 1-8 са самостоятелни, зависими единствено от ч.1, която е изпълнена отдавна. Могат да функционират самостоятелно, което е и предвидено в първоначалния проект.

Части 1,2,3,4 са изпълнени още през първата година след издаване на разрешението.
Сгради 5 и 6 са премахнати и заличени в кадастъра и имотния регистър след издаване на Разрешението за строеж
В сгради 7 и 8 топлозахранване няма да се изпълнява, остават студени складове.

В тази насока прилагането на разпоредбите на чл.153 са спорни, но това не е само в този случай...
В светлината на разглеждания въпрос може само хипотетично да се предположи, че този който иска да си направи "вътрешна инсталация" (като то всъщност не се оказва точно такава) ще му е достатъчен 3-годишния срок (няма мокри процеси, няма изграждане на нива(основна конструкция), няма по-специални (от необходимото) СМР и изисквания при изпълнението му). Подробното разписване на частите от строежа трудно би се приело за "етапност" поради наличието на "зависимост" между отделните части( в закона е посочено, че етап може да има при строежи, които могат да се изпълняват и използват самостоятелно).
emilgrigorov написа:Следва отказ, и препоръка за оформяне на документацията като преработка по 154 (5) за етапност.

Възложителят решава да върви по гайдата, само мир да е.

Внася преработка ...

Следва отказ, с мотиви "Разрешението за строеж е изтекло"

До тук, 8 години от издаване на Разрешението за строеж :) И 3 години екзекутиви, преработки ...
Предстои въвеждане в експлоатация на обекти 1,2,3 и 4 , а останалото никога няма да бъде изпълнявано :)

Насочването към чл.154 (5) - "етапност" според мен е компромисен вариант. Но всеки си има право да определя нещата според своите разбирания. А ако улисани в
emilgrigorov написа:До тук, 8 години от издаване на Разрешението за строеж :) И 3 години екзекутиви, преработки ...

е изпуснато да бъде презаверено РС може би е слабост от страна на СН. Липсата на конкретно посочване срока на валидност на РС при такива строежи не може да се приеме, че същото е безсрочно (во веки веков :lol: ). По отношение на 10-годишния срок(линейни обекти на техническата инфраструктура) няма основание да се разглежда - проблемно от строежа остава част от "сградната инсталация"(топлозахранване).
Тук възниква въпроса (а може би са ви подала елегантен начин за излизане от ситуацията) - щом е изтекло РС, то все още имате одобрен проект с правно действие, въз основа на който може да се издаде ново РС. Разглеждането на въпроса относно преодобряването на проекта(с изисканите от вас корекции) може да доведе до един приемлив ход. Тук би следвало юристите да се произнесат.
bgarch написа:Законодателят е разграничил понятието "монтаж на инсталации, съоръжения и уредби" от "вътрешни преустройства" и от "текущ ремонт на сгради, постройки, съоръжения и инсталации".

Да разбирам ли, че се съмнявате дали ги различавам? :D
bgarch написа:Прочети по- внимателно чл. 151, ал. 1, там монтажът на инсталации е третиран само в т. 11.....

Чети по-внимателно - става въпрос за "монтаж на сградни газови инсталации в жилищни и вилни сгради" (поредната лобистка поправка), докато тук се посочва "топлозахранване". Надявам се не поставяте знак за еквивалентност по между им.
bgarch написа:.... докато монтажът на всички останали инсталации е в чл. 147, ал. 1, т. 2 и 14.

Не на всички останали! :D
Само не ми казвайте, че това РС е издадено във връзка с чл.147(която и точка от 1 до 14 да си изберете). :D
Допускам, че е редно отново да се прочете последния пост на emilgrigorov и след направена справка в ... закона да преосмислете Вашия пост. Същият няма да го приема, като опит за заяждане или опит за топкане на топката, поради факта, че не развива темата и не води към отговор на поставения въпрос.
probcho
Активен потребител
 
Мнения: 1012
Регистриран на: 27 Яну 2010, 22:55

Re: Срок на разрешение за строеж за вътрешни инсталации

Мнениеот emilgrigorov » 04 Апр 2014, 07:36

Хайде отново, по-простичко:
1. Дворната мрежа (с присъединяването) е изпълнена. Отдавна. Както и инсталациите в четири от сградите.
2. Останалото няма да се изпълнява. Никога.
3. Внесен е екзекутив.
4. Искат преработка за етапност.
5. Изготвена е преработка за етапност. Етап 1 - изпълненото, и етап 2 - това, което никога няма да се изпълнява. Състои се в същите чертежи, и едно изречение в обяснителната записка, че Етап едно (части 1,2,3,4,5) са изпълнени, а останалото (Етап 2) няма да се изпълнява никога. Функционалната обвързаност и независимост на частите е изяснена още в първоначалния проект, и не се променя.Същото, както подчертах, беше записано и в екзекутива, внесен по-рано.
(По аналогия, в банята имаш по проект две мивки, а монтираш една мивка. И няма да има никога друга. Етапност няма. )
6. Одобряването на преработката е отказано, с аругмент, че РС е изтекло. Не желаят да напишат официален отказ, а "изтеглете си преписката, бе" ...
За детайлите не пиша, тъй като са ОК. Декларации, анекс към договора за присъединяване, касаещ намалените количества и сроковете, подписи, окомплектованост ...



Тъй като виждам само опити за пожелателни, екстраполационни и разширителни във вреда на гражданина тълкувания на Закона, в насока "преработка, етапност, изтекъл срок на РС", някой може ли да даде аргументирано мнение?
Преклузивните срокове са изрично обвързани със започването на строителството или със завършването на грубия строеж, което пък от своя страна е обвързано логически със ЗС ... Понятието "Груб строеж" е дефинирано изчерпателно от Законодателя в съответния Закон ...
По отношение частите на строежа по одобрения проект, и необходимостта от етапност, моля обърнете внимание на ЗУТ -
Чл. 152. (2) (Непроменяна от появата на ЗУТ) Разрешението за строеж може да се издава и за отделни етапи (части) на строежите, които могат да се изпълняват и използват самостоятелно...
, както и на текста от края на 2012 г в
Чл. 154. (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) (1) При промяна на инвестиционните намерения след издаване на разрешението за строеж се допускат само несъществени отклонения от одобрения инвестиционен проект.
(2) Съществени отклонения от одобрения инвестиционен проект са отклоненията, които:
...
6. (доп. - ДВ, бр. 82 от 2012 г., в сила от 26.11.2012 г.) нарушават предвижданията на проекта, като се променя предназначението на обекти, отнемат се или се изменят съществено общи части на строежа или инвестиционното намерение се променя за етапно изграждане при условията на чл. 152, ал. 2;
...
(3) Несъществени отклонения от одобрения инвестиционен проект са всички отклонения извън посочените в ал. 2.
...
(5) (Доп. - ДВ, бр. 82 от 2012 г., в сила от 26.11.2012 г.) След издаване на разрешението за строеж изменения в одобрения инвестиционен проект в обхвата на съществените отклонения по ал. 2, т. 5, 6, 7 и 8 се допускат по искане на възложителя, придружено от нотариално заверено съгласие на заинтересуваните лица по чл. 149, ал. 2, въз основа на одобрен инвестиционен проект към издаденото разрешение за строеж. Тези изменения се отразяват със заповед за допълване на издаденото разрешение за строеж и се допускат преди реализирането им.

Нека напомня, че строителството завършва с въвеждане на строежа в експлоатация. Законодателят е преценил, че не е целесъобразно по отношение собственика, и че не е в обществен интерес, въвеждането на преклузивен срок за завършване на строителството. Аргументът "Не може да е безсрочно, защото неможе така" не е аргумент :lol:
РС в конкретния случай е безсрочно :lol: Както и във всички случаи на вътрешни преустройства без засягане на конструкцията, в рамките на индивидуален обект. :lol:

Пробчо, а как се появи внушението " Надзорът е виновен" ? Щото някой много ще го отнесе, по НК, за подобни изявления. В конкретния казус другата седмица си задействаме наказателно производство, тъй като и общинският служител същото разправя. :lol:
Carthago delenda est.
emilgrigorov
Активен потребител
 
Мнения: 2836
Регистриран на: 21 Яну 2012, 11:11

Re: Срок на разрешение за строеж за вътрешни инсталации

Мнениеот probcho » 04 Апр 2014, 23:00

Хайде сега отново и по - простичко:
1. Не ми се вярва, че от вчера се занимавате със строителство.
2. Виждам, че си имате мнение по въпроса, но търсите някаква подкрепа - аз такава не мога да ви дам.
3. В случай, че не сте съгласни с нещо - знаете какъв е реда и към кого да се обърнете!
4. Ако не ви се чакат две години избирате си вариант за действие .... (няма да конкретизирам)
Моето мнение:
1. Етапност няма и не може да има в този строеж. Нито частите (дори и описани, както ги посочвате) могат да се изпълняват самостоятелно, нито могат да се използват самостоятелно. Скачането ви от чл.152, ал.2 на чл.154, ал.2, т.6 ЗУТ и обратно не водят до променяне на факта, който посочих преди това.
А при по-голямо въображение можеше да потърсите: При промяна на инвестиционните намерения след издаване на разрешението за строеж :arrow: съществени отклонения от одобрения инвестиционен проект :arrow: нарушават предвижданията на проекта, като се отнемат или се изменят съществено общи части на строежа.
Но това е съвсем друго.
2. Приемам РС-то за изтекло (в случай, че сроковете се отчитат от влизането му в сила)
А това
emilgrigorov написа: Законодателят е преценил, че не е целесъобразно по отношение собственика, и че не е в обществен интерес, въвеждането на преклузивен срок за завършване на строителството.
:lol:
много ме развесели! :lol:
Както и това
emilgrigorov написа:РС в конкретния случай е безсрочно :lol: Както и във всички случаи на вътрешни преустройства без засягане на конструкцията, в рамките на индивидуален обект. :lol:

В такъв случай "индивидуалните обекти" не би следвало да се ползват до приключване на строителството, т.е. преди въвеждането им в експлоатация (като съм на 99% сигурен, че във вашия случай не е така).
И още
emilgrigorov написа:.... а как се появи внушението " Надзорът е виновен" ? Щото някой много ще го отнесе, по НК, за подобни изявления. В конкретния казус другата седмица си задействаме наказателно производство, тъй като и общинският служител същото разправя. :lol:

Щом ще има по НК - ще чакам да ме информираш за развоя на събитията. Няма да коментирам, хем да не давам повод на някой общинар за нещо(това по ваше внушение), хем и няма да ви "попреча да си останете все така чистички" от към дейност(по мое убеждение).

ПП
Като използвам "вие" имам предвид не само Вас конкретно.
probcho
Активен потребител
 
Мнения: 1012
Регистриран на: 27 Яну 2010, 22:55

Re: Срок на разрешение за строеж за вътрешни инсталации

Мнениеот emilgrigorov » 05 Апр 2014, 07:26

1. Всяка сграда си има отделна инсталация. Сградните инсталации са захранени от дворната такава, в шахта и през спирателни кранове.
Подобно на уличните проводи , сградните отклонения и сградните инсталации по цял свят. Които се изпълняват по различно време, въвеждат се в експлоатация и се извеждат от експлоатация в различно време. Уличните проводи се проектират, изграждат и въвеждат в експлоатация независимо по прогнозни предвиждания на ПУП, без да има задължително дори проекти на сградни инсталации.
Изграждането на сградна инсталация и присъединяването и към съответния уличен провод не променя статута на уличния провод.
В конкретния случай "уличният" провод е заместен от частен такъв, собственост на същия собственик.
След изграждането на дворната мрежа, сградните инсталации могат да бъдат правени и въвеждани в експлоатация независимо във времето. Такива са и предвижданията на проекта.
Поради промяна на инвестиционните намерения, обаче, някои от частите (няколко сградни инсталации) отпадат от изпълнение. Което не касае общи мрежи и съоръжения, защото в проекта няма такива, и :arrow: е извън обхвата на съществените изменения в чл.154.
Тоест - екзекутив.
Да, може да бъде обособена етапност, по смисъла на новият текст в чл.154 (ДВ бр.82/2012г). С обособяване на първи етап - изпълненото, и на втори етап - без съдържание. При такова спорно остава завареното положение, изготвената екзекутивна документация по стария ред. И е от правомощията на възложителя да избере редът.
Възложителят избра стария ред. Беше му отказано, с искане да процедира по новия. В процедурата по новия ред, отново му беше отказано, с аргумент - изтекло РС.


2. Приемаш, че РС е изтекло :?: :!: :?:
Е, точно това ми е питането. Дай обосновка, различна от твоето субективно мнение, и подкрепена с аргументи.
Защото Законът казва друго. :!:

3. Прокрадва се (в общинската администрация) мнение, че три части от строежа , записани в Разрешението за строеж, е необходимо да бъдат заличени в индивидуалния административен акт.
- Добре, а ако не бъдат заличени, какво от това?
- Или, алтернативно, ако бъдат заличени на основание екзекутива, респективно - на основание преработката (поради отсъствие на проект за тях, а проектът е неразделна част от ИАА - РС)?
Състоянието на индивидуалният административен акт не е от съществените изменения, описани изчерпателно в чл.154. Административният орган да си ги оправя тия неща служебно.

От цялата драма, оставам с впечатлението, че общината има нужди. Нужда от нова такса за презаверка на Разрешението за строеж, или нужда от такса за издаване на ново Разрешение за строеж. Както и, че общински служители имат нужда от това да направят "услуга", като им се помоли човек, с преки или остатъчни задължения, вменени в молителя. От материално естество.
Не отчитат, разбира се, фактът, че Възложителят събори, премахна част от сградите си, защото разходите по такси и данъци за тях надвишаваха настоящите, а дори и проектните приходи, и в по-далечна перспектива. И за да отпадне част от проекта, поради подобни финансови затруднения.
Carthago delenda est.
emilgrigorov
Активен потребител
 
Мнения: 2836
Регистриран на: 21 Яну 2012, 11:11

Re: Срок на разрешение за строеж за вътрешни инсталации

Мнениеот probcho » 05 Апр 2014, 11:40

Уважаеми emilgrigorov, има един израз, който няма да си позволя да го използвам, но искрено се надявам, че се сещате за кой точно става въпрос.
Та...
emilgrigorov написа:1. Всяка сграда си има отделна инсталация. Сградните инсталации са захранени от дворната такава, в шахта и през спирателни кранове.
Подобно на уличните проводи , сградните отклонения и сградните инсталации по цял свят. Които се изпълняват по различно време, въвеждат се в експлоатация и се извеждат от експлоатация в различно време. Уличните проводи се проектират, изграждат и въвеждат в експлоатация независимо по прогнозни предвиждания на ПУП, без да има задължително дори проекти на сградни инсталации.
Изграждането на сградна инсталация и присъединяването и към съответния уличен провод не променя статута на уличния провод.
В конкретния случай "уличният" провод е заместен от частен такъв, собственост на същия собственик.
След изграждането на дворната мрежа, сградните инсталации могат да бъдат правени и въвеждани в експлоатация независимо във времето. Такива са и предвижданията на проекта.
Поради промяна на инвестиционните намерения, обаче, някои от частите (няколко сградни инсталации) отпадат от изпълнение. Което не касае общи мрежи и съоръжения, защото в проекта няма такива, и :arrow: е извън обхвата на съществените изменения в чл.154.
Тоест - екзекутив.
Да, може да бъде обособена етапност, по смисъла на новият текст в чл.154 (ДВ бр.82/2012г). С обособяване на първи етап - изпълненото, и на втори етап - без съдържание. При такова спорно остава завареното положение, изготвената екзекутивна документация по стария ред. И е от правомощията на възложителя да избере редът.
Възложителят избра стария ред. Беше му отказано, с искане да процедира по новия. В процедурата по новия ред, отново му беше отказано, с аргумент - изтекло РС.

Изискването за етапите е всеки един от тях да може да се изгражда самостоятелно и да се експлоатира независимо от другия. Във вашия случай има последователно изграждане на строеж, като едната част
не може да се въведе в експлоатация самостоятелно независимо от друга (" Дворна мрежа и присъединяване").
И обяснете на прост език какво значи "втори етап - без съдържание".
emilgrigorov написа:2. Приемаш, че РС е изтекло :?: :!: :?:
Е, точно това ми е питането. Дай обосновка, различна от твоето субективно мнение, и подкрепена с аргументи.
Защото Законът казва друго. :!:

Да, закона казва, че е възможно да има два срока - 3-годишен до започване и 5-годишен до завършване на грубия строеж. Премъдрия законодател е определил същите поради яснотата, че други срокове извън указаните са нереални и несъстоятелни. Премъдрия законодател възможно да е имал предвид бурно променящата се нормативна уредба и динамиката на икономическото развитие (а не "заспиването в полет"). Дали е субективно мнението ми или вашите ищения са субективни би следвало друг да го определи.
emilgrigorov написа:3. Прокрадва се (в общинската администрация) мнение, че три части от строежа , записани в Разрешението за строеж, е необходимо да бъдат заличени в индивидуалния административен акт.
- Добре, а ако не бъдат заличени, какво от това?
- Или, алтернативно, ако бъдат заличени на основание екзекутива, респективно - на основание преработката (поради отсъствие на проект за тях, а проектът е неразделна част от ИАА - РС)?
Състоянието на индивидуалният административен акт не е от съществените изменения, описани изчерпателно в чл.154. Административният орган да си ги оправя тия неща служебно.

Поправката на ИАА е "друга бира". Предвид заключителното Ви изречение не разбирам вашите притеснения.
emilgrigorov написа:От цялата драма, оставам с впечатлението, че общината има нужди. Нужда от нова такса за презаверка на Разрешението за строеж, или нужда от такса за издаване на ново Разрешение за строеж. Както и, че общински служители имат нужда от това да направят "услуга", като им се помоли човек, с преки или остатъчни задължения, вменени в молителя. От материално естество.
Не отчитат, разбира се, фактът, че Възложителят събори, премахна част от сградите си, защото разходите по такси и данъци за тях надвишаваха настоящите, а дори и проектните приходи, и в по-далечна перспектива. И за да отпадне част от проекта, поради подобни финансови затруднения.

Май сте се взели много на сериозно - платената такса в общината ще покрие нуждата й?!?!?!? Да не би да плащате данъците на Донълд Тръмп?!?!?!? Или е в действие системата "великата конспирация"!?!?!?

ПП
Още веднъж подчертавам, че това е мое мнение, като с него неангажирам по никакъв начин другиго.
probcho
Активен потребител
 
Мнения: 1012
Регистриран на: 27 Яну 2010, 22:55

Re: Срок на разрешение за строеж за вътрешни инсталации

Мнениеот emilgrigorov » 05 Апр 2014, 13:05

probcho написа:1. Изискването за етапите е всеки един от тях да може да се изгражда самостоятелно и да се експлоатира независимо от другия. Във вашия случай има последователно изграждане на строеж, като едната част
не може да се въведе в експлоатация самостоятелно независимо от друга (" Дворна мрежа и присъединяване").
И обяснете на прост език какво значи "втори етап - без съдържание".

2. Да, закона казва, че е възможно да има два срока - 3-годишен до започване и 5-годишен до завършване на грубия строеж. Премъдрия законодател е определил същите поради яснотата, че други срокове извън указаните са нереални и несъстоятелни. Премъдрия законодател възможно да е имал предвид бурно променящата се нормативна уредба и динамиката на икономическото развитие (а не "заспиването в полет"). Дали е субективно мнението ми или вашите щения са субективни би следвало друг да го определи.
Поправката на ИАА е "друга бира". Предвид заключителното Ви изречение не разбирам вашите притеснения.
Май сте се взели много на сериозно - платената такса в общината ще покрие нуждата й?!?!?!? Да не би да плащате данъците на Донълд Тръмп?!?!?!? Или е в действие системата "великата конспирация"!?!?!?

3. ПП Още веднъж подчертавам, че това е мое мнение, като с него неангажирам по никакъв начин другиго.


По първите два въпроса нито си прочел описанието на казуса, нито си наясно с материята. За пояснение, за теб специално, под "втори етап - без съдържание", имах предвид без одобрени проекти. Тъй като не остават такива.
По третата точка приемам, че е твое субективно виждане, и ще те помоля да не вземаш отношение повече по темата. Спам.
Благодаря.
Carthago delenda est.
emilgrigorov
Активен потребител
 
Мнения: 2836
Регистриран на: 21 Яну 2012, 11:11

Re: Срок на разрешение за строеж за вътрешни инсталации

Мнениеот probcho » 05 Апр 2014, 13:23

emilgrigorov написа:По първите два въпроса нито си прочел описанието на казуса, нито си наясно с материята.

Описанието на "казуса" го прочетох, но по скоро вие си намирате работа с този "казус"! За материята - добре е, че сте вие да ни отворите очите. Но поне вие да видете гредата в своето.
emilgrigorov написа:За пояснение, за теб специално, под "втори етап - без съдържание", имах предвид без одобрени проекти. Тъй като не остават такива.

Що за ..... недомислица?
emilgrigorov написа:По третата точка приемам, че е твое субективно виждане, и ще те помоля да не вземаш отношение повече по темата. Спам.

То цялата ви тема е спам, ама ....
Благодаря.
probcho
Активен потребител
 
Мнения: 1012
Регистриран на: 27 Яну 2010, 22:55

Re: Срок на разрешение за строеж за вътрешни инсталации

Мнениеот emilgrigorov » 05 Апр 2014, 15:19

Видяхме мнението на един държавен служител :)
Carthago delenda est.
emilgrigorov
Активен потребител
 
Мнения: 2836
Регистриран на: 21 Яну 2012, 11:11

Re: Срок на разрешение за строеж за вътрешни инсталации

Мнениеот emilgrigorov » 06 Апр 2014, 08:22

Натежава към некадърен опит по "инструкциите" за събирането на такси за щяло и нещяло :lol:

Чл. 153. ...
(2) Разрешението за строеж губи правно действие, когато в продължение на 3 години от неговото издаване не е започнало строителството или когато в продължение на 5 години от издаването му не е завършен грубият строеж, включително покривът на сградите. Това се установява писмено от органа, който го е издал.
(3) Строежите, за които разрешението за строеж е загубило действието си по смисъла на ал. 2, могат да бъдат осъществени след презаверяване на разрешението за строеж. Когато разрешението за строеж не бъде презаверено в едногодишен срок, одобреният проект губи правно действие.
(4) При презаверяване на разрешението за строеж в случаите по ал. 2 и 3 се заплаща 50 на сто от предвидената такса по общия ред.

Чл. 153. ...
(2) (Изм. - ДВ, бр. 87 от 2010 г.) Разрешението за строеж губи правно действие, когато в продължение на 3 години от влизането му в сила не е започнало строителството или когато в продължение на 5 години от влизането му в сила не е завършен грубият строеж, включително покривът на сградите. Това се установява писмено от органа, който го е издал.
(3) Строежите, за които разрешението за строеж е загубило действието си по смисъла на ал. 2, могат да бъдат осъществени след презаверяване на разрешението за строеж. Когато разрешението за строеж не бъде презаверено в едногодишен срок, одобреният проект губи правно действие.
(4) При презаверяване на разрешението за строеж в случаите по ал. 2 и 3 се заплаща 50 на сто от предвидената такса по общия ред.


Чл. 153. ...
(2) (Изм. - ДВ, бр. 87 от 2010 г., доп. - ДВ, бр. 82 от 2012 г., в сила от 26.11.2012 г.) Разрешението за строеж губи правно действие, когато в продължение на 3 години от влизането му в сила не е започнало строителството или когато в продължение на 5 години от влизането му в сила не е завършен грубият строеж, включително покривът на сградите, а за линейни обекти на техническата инфраструктура - ако в срок 10 години от влизането му в сила не е завършено строителството. Това се установява писмено от органа, който го е издал.
(3) Строежите, за които разрешението за строеж е загубило действието си по смисъла на ал. 2, могат да бъдат осъществени след презаверяване на разрешението за строеж. Когато разрешението за строеж не бъде презаверено в едногодишен срок, одобреният проект губи правно действие.
(4) При презаверяване на разрешението за строеж в случаите по ал. 2 и 3 се заплаща 50 на сто от предвидената такса по общия ред.


§ 5. ... 31. (доп. - ДВ, бр. 107 от 2003 г., изм. - ДВ, бр. 41 от 2007 г.) "Техническа инфраструктура" е система от сгради, съоръжения и линейни инженерни мрежи на транспорта, водоснабдяването и канализацията, електроснабдяването, топлоснабдяването, газоснабдяването, електронните съобщения, хидромелиорациите, третирането на отпадъците и геозащитната дейност.
.....

Глава четвърта.
МРЕЖИ И СЪОРЪЖЕНИЯ НА ТЕХНИЧЕСКАТА ИНФРАСТРУКТУРА
Раздел I.
Общи изисквания към елементите на техническата инфраструктура
Чл. 64. (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) (1) Елементи на техническата инфраструктура са:
1. транспортната техническа инфраструктура и съоръженията към нея (мостове, тунели, надлези, подлези, прелези и др.);
2. преносните (довеждащите и отвеждащите) проводи (мрежи) и съоръженията към тях в неурегулирана територия;
3. преносните (довеждащите и отвеждащите) проводи (мрежи) и съоръженията към тях в урегулирана територия;
4. разпределителните проводи и разпределителните устройства и съоръженията към тях (трансформаторни постове, електрически подстанции, пречиствателни станции за питейни и отпадъчни води, понижителни и разпределителни станции и др.), включително присъединителните проводи към сградните инсталации и общите средства за измерване;
5. (нова - ДВ, бр. 80 от 2011 г., в сила от 14.10.2011 г.) хидромелиоративните преносни (довеждащите и отвеждащите) проводи (мрежи) и съоръженията към тях и хидромелиоративните строежи, изградени за предпазване от вредното въздействие на водите;
6. (нова - ДВ, бр. 82 от 2012 г., в сила от 26.11.2012 г.) електронните съобщителни мрежи и съоръжения;
7. (нова - ДВ, бр. 82 от 2012 г., в сила от 26.11.2012 г.) брегоукрепителните, брегозащитните и геозащитните строежи;
8. (нова - ДВ, бр. 82 от 2012 г., в сила от 26.11.2012 г.) съоръженията и инсталациите за третиране на отпадъци.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 82 от 2012 г., в сила от 26.11.2012 г.) Елементите на техническата инфраструктура се предвиждат с устройствени планове. Неразделна част от общите и подробните устройствени планове са план-схемите на елементите на техническата инфраструктура.
(3) Проводите и съоръженията на техническата инфраструктура се изграждат, поддържат и ремонтират от и за сметка на държавата, общините или съответните експлоатационни дружества, освен ако в специален закон е предвидено друго.
(4) Проектирането и строителството на обектите на техническата инфраструктура се извършват по общия ред, определен в този закон.
(5) (Нова - ДВ, бр. 82 от 2012 г., в сила от 26.11.2012 г.) Когато във връзка с ново строителство е необходимо да се измени положението или устройството на заварени строежи - подземни и надземни мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура, съответните работи се извършват от възложителя на новото строителство за негова сметка след одобряване на необходимите проекти, съгласувани с експлоатационните дружества, чиито мрежи и съоръжения са засегнати, и след издаване на разрешение за строеж.
Чл. 65. (Отм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.)
Чл. 66. (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) Недвижимите имоти се свързват задължително с изградените мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура въз основа на издадени строителни книжа. Изисквания, които не са посочени от експлоатационните дружества при сключването на договора за присъединяване, не са основания за отказване на свързването.
Чл. 67. (1) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) Подземни и надземни общи мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура се проектират и изграждат в общински и държавни поземлени имоти. Когато това е невъзможно, мрежите и съоръженията на техническата инфраструктура се изграждат в поземлени имоти - собственост на физически и юридически лица, по реда на чл. 199 или 205.
(2) (Доп. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) В поземлените имоти, които се намират върху или в близост до подземни комуникационни или други мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура, се предвижда такова застрояване, което да не влияе неблагоприятно върху конструкциите на техническата инфраструктура, както и да не навлиза в сервитутните ивици за експлоатация и ремонт на тази инфраструктура. В случай на невъзможно постигане на целесъобразно застрояване или когато сервитутните ивици заемат повече от 1/3 от площта на урегулиран поземлен имот, с подробния устройствен план имотът се предвижда за съответната мрежа, като отчуждаването се извършва за сметка на съответния собственик на мрежата или съоръжението при спазване изискванията на чл. 206.
Чл. 68. (1) (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) В инвестиционните проекти на сгради и съоръжения на техническата инфраструктура се предвиждат и необходимите мероприятия за благоустрояване на урегулирания поземлен имот, в който се намират с оглед на функционалното предназначение и правилната експлоатация на сградите и обектите.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) Не се съгласуват и не се одобряват инвестиционни проекти, в които не са предвидени необходимите:
1. мероприятия за благоустрояване и озеленяване на урегулирани поземлени имоти за сгради и съоръжения на техническата инфраструктура;
2. мероприятия за благоустрояване (възстановяване на прилежащия терен за мрежи на техническата инфраструктура) в урегулирани територии, включително озеленяване, което е нарушено с предвижданото строителство;
3. проекти за възстановяване на прилежащия терен за мрежи на техническата инфраструктура в неурегулирани територии;
4. проекти за крайпътно озеленяване към проектите за транспортната инфраструктура и републиканските пътища, включително извън границите на урегулираната територия.
Чл. 69. (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) При изграждане и преструктуриране на промишлени и курортни зони и селищни образувания благоустройствените мероприятия, включително озеленяването, задължително се извършват от собствениците за тяхна сметка в рамките на урегулирания поземлен имот. Проводите и съоръженията на техническата инфраструктура могат да се изграждат за сметка на собствениците при условия и по ред, определени с наредба на общинския съвет.

Раздел II.
Улични мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура
Чл. 70. (1) (Нова - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) Проводите на техническата инфраструктура и съоръженията на транспортната инфраструктура, свързани с движението на превозни средства и пешеходци, се проектират и изграждат като улични мрежи и съоръжения.
(2) (Предишен текст на чл. 70 - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) Местоположението на подземните и надземните улични мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура се определя с общите и подробните устройствени планове при спазване на съответните технически правила и нормативи.
(3) (Нова - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) При наличие на съществуващи проводи или съоръжения - публична държавна или публична общинска собственост, които по технически причини е невъзможно да бъдат изместени, се допуска те да бъдат запазени чрез съответното им отреждане с подробен устройствен план.
(4) (Нова - ДВ, бр. 65 от 2003 г., изм. - ДВ, бр. 41 от 2007 г., изм. - ДВ, бр. 66 от 2013 г., в сила от 26.07.2013 г.) Министърът на регионалното развитие и министърът на инвестиционното проектиране издават наредба за правилата и нормите за разполагане на проводите и съоръженията на техническата инфраструктура (включително за електронни съобщителни мрежи).
Чл. 71. (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) Кметът на общината или упълномощеното от него длъжностно лице осигурява необходимата съгласуваност при полагане и изграждане на отделните подземни улични мрежи и съоръжения и координират подземното с надземното улично строителство.
Чл. 72. (1) (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) Работите, свързани с разкопаване на улични и тротоарни настилки и вътрешноквартални пространства, се извършват въз основа на разрешение за строеж. За започването на строежа възложителят уведомява съответната общинска администрация след съгласуване с органите по безопасността на движението.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г., доп. - ДВ, бр. 82 от 2012 г., в сила от 26.11.2012 г.) При повреди на подземните мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура, които трябва да бъдат отстранени незабавно, възложителят или експлоатационното дружество може да започне работите веднага, като уведоми за това съответната общинска администрация и собствениците на засегнатите поземлени имоти.
Чл. 73. (1) (Предишен текст на чл. 73, изм. и доп. - ДВ, бр. 65 от 2003 г., изм. - ДВ, бр. 107 от 2003 г.) Когато във връзка със строителството е необходимо да се измени положението или устройството на изградени улични подземни и надземни мрежи и съоръжения, съответните работи се извършват от възложителя на новото строителство за негова сметка след одобряване на необходимите проекти, съгласувани с експлоатационните дружества, чиито мрежи и съоръжения са засегнати, и след издаване на разрешение за строеж. В случаите на предвидени за изместване в подробните устройствени планове и специализираните схеми към тях проводи и съоръжения средствата за новото строителство са за сметка на възложителя.
(2) (Нова - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) При неприложена улична регулация при необходимост строителството на нови или реконструкцията на съществуващи проводи за съответната територия, с изключение на преносни проводи, може да се допусне като временно захранване по съществуващо положение на терена с нотариално заверена декларация на възложителя (или на съответното експлоатационно дружество) за доброволно изместване за негова сметка при бъдещата реализация на подробния устройствен план. В тези случаи се прилагат разпоредбите на чл. 192.
Чл. 74. (1) (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) Строителят на улични мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура е длъжен:
1. преди започване на строителството да вземе необходимите мерки за осигуряване на безопасността, като направи ограждения и прелези, постави предупредителни знаци, указания за отбиване на движението и други;
2. да вземе необходимите мерки за запазване от повреди и разместване на заварени подземни и надземни мрежи и съоръжения, геодезически знаци, зелени площи, декоративни дървета и други;
3. (доп. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) да уведоми общинската администрация за откритите по време на изпълнението подземни и надземни мрежи и съоръжения, необозначени в съответните специализирани карти и регистри; такива мрежи и съоръжения се закриват само след като се заснемат по установения ред;
4. (изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) да уведоми незабавно общинската администрация и най-близкия исторически музей при разкриване на археологически находки;
5. (изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г., изм. - ДВ, бр. 82 от 2006 г., изм. - ДВ, бр. 69 от 2008 г.) да уведоми незабавно органите по пожарна безопасност и спасяване и по безопасност на движението за началото и срока на строителството по съответните улици, които се разкопават;
6. (изм. - ДВ, бр. 82 от 2006 г., изм. - ДВ, бр. 69 от 2008 г.) да уведоми незабавно съответните служби и експлоатационни дружества за евентуални повреди на мрежи и съоръжения, произлезли при работата, а ако се отнася за повреди на водопроводи, топлопроводи или газопроводи - да уведоми незабавно и хигиенно-епидемиологичните и органите по пожарна безопасност и спасяване;
7. (доп. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) да уведоми най-малко три дни по-рано общинската администрация, както и службите и експлоатационните дружества, които стопанисват и експлоатират мрежите и съоръженията, за предстоящото засипване на новоизградени или преустроени подземни мрежи и съоръжения. Засипването се разрешава съгласно ал. 2;
8. да извърши за своя сметка необходими възстановителни работи в срокове, определени от общинската администрация;
9. да отстрани нанесените повреди, констатирани от общинската администрация и отразени в констативен протокол, в срокове, определени от общинската администрация.
(2) Общинската администрация разрешава мрежите и съоръженията да се засипят, след като провери, че определената линия на застрояване и другите условия и изисквания по изпълнението на строителството са спазени, мрежите и съоръженията са заснети и нанесени в съответните специализирани карти и регистри по чл. 115, ал. 4. За резултатите от проверката се съставя протокол.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) След завършването на строежа се изготвя и заверява екзекутивна документация по реда на чл. 175. Възложителят предава незабавно по един екземпляр от документацията на общината и на съответните експлоатационни дружества.

Раздел III.
Пътища, улици и транспортни мрежи и съоръжения
Чл. 75. (1) (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2002 г., изм. - ДВ, бр. 82 от 2012 г., в сила от 26.11.2012 г.) Елементите на транспортната техническа инфраструктура се изграждат въз основа на предвижданията на общите и подробните устройствени планове, обвързано със структурата на територията.
(2) (Нова - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) Обектите по ал. 1 се изграждат по общия ред на този закон.
(3) (Предишна ал. 2, изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) Транспортната техническа инфраструктура следва да осигурява най-добри условия за удобен, безопасен и икономичен транспорт на пътници и товари и за достъпност на лица с увреждания, при опазване на околната среда.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г., изм. - ДВ, бр. 88 от 2005 г., изм. - ДВ, бр. 93 от 2009 г., в сила от 25.12.2009 г., изм. - ДВ, бр. 41 от 2007 г., изм. - ДВ, бр. 66 от 2013 г., в сила от 26.07.2013 г.) Министърът на регионалното развитие и министърът на инвестиционното проектиране издават наредби за нормите за планиране и проектиране на елементите на транспортната техническа инфраструктура. Нормите за планиране и проектиране на елементите на железопътната инфраструктура се определят с наредба на министъра на инвестиционното проектиране, министъра на регионалното развитие и министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Чл. 76. (1) (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г., доп. - ДВ, бр. 47 от 2012 г.) Проектирането и изграждането на автомагистрали, скоростни пътища и пътища първи и втори клас от републиканската пътна мрежа през територията на населените места се допуска по изключение, когато едновременно са налице следните условия:
1. много тежки теренни и други специфични условия;
2. доказана технико-икономическа целесъобразност;
3. съвместимост с устройствените планове на населеното място;
4. положително решение по оценката за въздействието върху околната среда.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) Когато пътищата от републиканската пътна мрежа се проектират и изграждат през територията на населените места, те се оразмеряват като елементи на първостепенната улична мрежа при съблюдаване на изискванията за опазване на селищната среда от вредни въздействия.
Чл. 77. (1) (Предишен текст на чл. 77 - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) Уличната мрежа в населените места и селищните образувания съобразно функционалното й предназначение се разделя на:
1. първостепенна улична мрежа: I клас - скоростни градски магистрали; II клас - градски магистрали; III клас - районни артерии; IV клас - главни улици;
2. второстепенна улична мрежа: V клас - събирателни улици; VI клас - обслужващи улици.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) Първостепенната улична мрежа се определя с общ устройствен план, а при липса на такъв - с подробен устройствен план. Класът на първостепенната и второстепенната улична мрежа се определя с подробния устройствен план.
Чл. 78. Железопътни гари, пристанища и летища се изграждат съобразно предвижданията на устройствените планове и се свързват задължително с първостепенната улична мрежа, с линиите на масовия обществен пътнически транспорт, съответно с железопътната и пътната мрежа.
Чл. 79. Устройствените планове следва да осигуряват обществени паркинги, условия за провеждане на пешеходното движение чрез изграждане на тротоари, пешеходни алеи, пасажи, улици и зони, както и на велосипедното движение - чрез велосипедни алеи, провеждани самостоятелно или в напречния профил на улицата.
Чл. 80. (1) (Нова - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) Широчината на обслужващите улици в населените места се определя с подробния устройствен план и в зависимост от необходимостта от изграждане на инфраструктура, гарантираща нормалното функциониране на територията.
(2) (Предишна ал. 1, доп. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) За малки населени места и вилни зони широчината на обслужващите улици между регулационните линии, предвидени без тротоари, е най-малко 6 м в населените места и курортите и 5 м - във вилните зони. В тези случаи минималната широчина на пътното платно е 4,50 м, съответно - 4 м.
(3) (Нова - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) Не се допускат улици без тротоари в населени места с население над 30 000 жители.
(4) (Предишна ал. 2 - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) Широчината на пешеходните алеи в населените места, в курортните и вилните зони е най-малко 2,25 м.
(5) (Предишна ал. 3 - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) Широчината на тротоарите в населените места, в курортните и вилните зони е:
1. най-малко 1,50 м - тротоари за пешеходци;
2. най-малко 0,75 м - за служебни тротоари.
(6) (Предишна ал. 4, изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г., изм. и доп. - ДВ, бр. 61 от 2007 г., в сила от 27.07.2007 г.) Разпоредбите на ал. 2, 3, 4 и 5 не се прилагат в населени места или в части от тях с историческо, археологическо, етнографско или архитектурно значение, както и в населени места или части от тях с много тежки теренни и други специфични условия или предназначени за застрояване със социални жилища.
Чл. 81. (1) Задънени улици за осигуряване на достъп до ограничен брой урегулирани поземлени имоти трябва да имат широчина най-малко 3,5 м, а в градовете, когато задънената улица обслужва повече от 4 урегулирани поземлени имота - най-малко 6 м. Задънени улици, по-дълги от 100 м, завършват накрая с уширение, осигуряващо обръщането на автомобилите в обратна посока.
(2) (Доп. - ДВ, бр. 61 от 2007 г., в сила от 27.07.2007 г.) Разпоредбите на ал. 1 не се прилагат за улици в населени места или в части от тях с историческо, археологическо, етнографско или архитектурно значение, както и за улици в населени места или части от тях с много тежки теренни и други специфични условия или предназначени за застрояване със социални жилища.
(3) Урегулираните поземлени имоти с изход на задънена улица могат да имат лице към нея с размер не по-малък от нейната широчина.
(4) (Отм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г., нова - ДВ, бр. 82 от 2012 г., в сила от 26.11.2012 г.) Отчуждаванията за прокарване на нова задънена улица в урегулирана територия по искане на собственици на поземлени имоти са за тяхна сметка.
Чл. 82. (1) (Доп. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) В населените места съобразно комуникационно-транспортните изисквания се проектират и изграждат тунели и транспортни съоръжения на различни нива, съгласно подробния устройствен план.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) Линиите на релсовия транспорт, тунелите и другите съоръжения под улиците, площадите и кварталните пространства в населените места се проектират по начин, който осигурява в най-голяма степен запазването на заварени сгради и съоръжения, както и налични подземни мрежи и съоръжения.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) Когато при прокарване на линии и тунели се налага да се засегнат вече изградени подземни мрежи и съоръжения, те се реконструират съгласно одобрени проекти за тяхното изместване от възложителя за негова сметка.
(4) (Отм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.)

Раздел IV.
Водоснабдителни и канализационни мрежи и съоръжения
Чл. 83. (1) (Доп. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) Водопроводните и канализационните мрежи и съоръжения се изграждат по одобрени проекти в съответствие с общите и подробните устройствени планове и съответните специализирани схеми към тях и с плановете за вертикално планиране.
(2) (Нова - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) Водоснабдителните и канализационните мрежи в населените места се проектират като улични мрежи и при спазване разпоредбите на глава четвърта, раздел II.
(3) (Предишна ал. 2 - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) По изключение в населени места и селищни образувания без планове за вертикално планиране могат да се изграждат водопроводи и частични канализации съобразно заварения релеф на терена на улиците и площадите и като се съблюдават изискванията за бъдещото вертикално планиране.
Чл. 84. (1) (Предишен текст на чл. 84 - ДВ, бр. 65 от 2003 г., доп. - ДВ, бр. 82 от 2012 г., в сила от 26.11.2012 г.) Собственикът на общите водоснабдителни и канализационни мрежи и съоръжения е длъжен да включи към тях водопроводните и канализационните инсталации на всички недвижими имоти в териториалния обхват на мрежите и съоръженията при спазване изискването на чл. 125а от Закона за водите.
(2) (Нова - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) Присъединяването на недвижимите имоти и потребителите на вода към водопроводните и канализационните мрежи се извършва при спазване на разпоредбите на този закон и със сключване на писмен договор за присъединяване между потребителя и експлоатационното дружество.
(3) (Нова - ДВ, бр. 65 от 2003 г., изм. - ДВ, бр. 66 от 2013 г., в сила от 26.07.2013 г.) Условията, техническите изисквания и редът за присъединяване на недвижимите имоти и потребителите към водоснабдителни и канализационни мрежи и съоръжения и за сключването на договорите за присъединяване се определят с наредба на министъра на регионалното развитие.
Чл. 85. (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2006 г., в сила от 11.08.2006 г.) Водите на територията на една община могат да се ползват за задоволяване на питейно-битови нужди и на други общини, когато са осигурени необходимите количества питейно-битова вода за нуждите на общината и не се нарушават целите за опазване на околната среда, определени в Закона за водите.
Чл. 86. (1) (Изм. - ДВ, бр. 66 от 2013 г., в сила от 26.07.2013 г.) За опазване на водите, предназначени за питейно-битово водоснабдяване, и на минералните води, използвани за лечебни, профилактични, питейни и хигиенни нужди, от замърсяване и други вредни влияния в устройствените планове се предвиждат санитарно-охранителни зони около водоизточниците и съоръженията, определени по реда на Закона за водите. Режимът на устройство на санитарно-охранителните зони и забранените дейности в тях се уреждат с наредба на министъра на регионалното развитие и министъра на околната среда и водите.
(2) За изградените водоснабдителни обекти не се издава разрешение за ползване, ако не са приети и трасирани на място санитарно-охранителните им зони.
Чл. 87. (1) (Доп. - ДВ, бр. 65 от 2003 г., изм. - ДВ, бр. 65 от 2006 г., в сила от 11.08.2006 г., изм. - ДВ, бр. 82 от 2012 г., в сила от 26.11.2012 г.) В населени места и селищни образувания със зони за ниско застрояване или в части от тях без канализация битовите отпадъчни води се заустват във водоплътни изгребни ями, които отговарят на техническите и санитарно-хигиенните изисквания.
(2) При липса на канализация или когато поради наклон на терена канализацията не е в състояние да отвежда повърхностните води, собствениците са длъжни да осигуряват свободното протичане на тези води през поземлените имоти до съответните улични съоръжения (канализационни шахти, канавки и други).
(3) При липса на друга техническа възможност, доказана и с проект за вертикална планировка, се допуска канализацията на сгради в урегулирани поземлени имоти да се включва в уличната канализация, преминавайки през съседни имоти, без с това да се препятства възможността за извършване на допустимо застрояване в тях. В тези случаи участъкът, преминаващ през имотите от сградата до уличната канализация, се счита за дворна мрежа (сградно отклонение).
(4) (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) За вредите, които произтичат от изграждането и използването на мрежите по ал. 3, правоимащите се обезщетяват от възложителя по реда начл. 210.
Чл. 88. Помпени станции за питейни и отпадъчни води, както и хидрофорни уредби за жилищни и обществени сгради могат да се разполагат в сградите при спазване на допустимите норми за шум и вибрации.

Раздел V.
Енергоснабдителни мрежи и съоръжения
Чл. 89. (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) (1) Енергоснабдителните мрежи и съоръжения са външни (улични и дворни) и вътрешни (сградни).
(2) Строителството на външните енергоснабдителни мрежи се извършва съгласно чл. 74 и по одобрени строителни книжа.
Чл. 90. (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) (1) Общите топлоснабдителни и газоснабдителни мрежи и съоръжения и техните отклонения се изграждат извън сградите по общия ред, определен с този закон.
(2) В застроени квартали по изключение се допуска отклоненията от общите топлоснабдителни мрежи да преминават през зимнични помещения на сгради, когато липсва друга техническа възможност. Обезщетението за това се определя по реда на чл. 210.
(3) Вътрешните отоплителни инсталации се свързват с външните топлопроводи чрез абонатни станции. Оборудването на абонатните станции е част от общите мрежи и съоръжения и се монтира, поддържа и ремонтира по реда на чл. 64.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 82 от 2012 г., в сила от 26.11.2012 г.) Абонатната станция в една сграда в зависимост от капацитета и разположението й може да обслужва и други сгради, като присъединяването се извършва по реда на Закона за енергетиката.
(5) Абонатните станции се разполагат в или извън сградите в пригодни за целта помещения при ефективна шумо- и виброизолация съгласно действащите норми.
Чл. 91. (1) Трансформаторни постове се изграждат в свободни пространства или в сгради, които не са предназначени за живеене. В градовете те могат да се изграждат и в незастроената част на урегулиран поземлен имот - собственост на физически и юридически лица, с тяхно съгласие и при спазване на изискванията за допълващо застрояване.
(2) (Доп. - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) В застроени квартали при липса на друга техническа възможност трансформаторни постове могат да се изграждат и в жилищни сгради със съгласието на собствениците с нотариална заверка на подписите им при ефективна шумо- и виброизолация и защита срещу електрически и магнитни полета съгласно установените норми.
(3) Трансформаторният пост в зависимост от капацитета и разположението му може да обслужва и повече от една сграда.
Чл. 92. (1) Външно изкуствено осветление на улици, площади, паркове, градини и други недвижими имоти - публична общинска собственост, задължително се осигурява от общината с цел създаване на условия за безопасно нощно движение, както и на подходящ нощен облик на населените места.
(2) Външното изкуствено осветление на отделни недвижими имоти, извън тези по ал. 1, се осъществява от и за сметка на собствениците и се разрешава от главния архитект на общината.
(3) Забранява се поставянето върху жилищни сгради на трансформаторни устройства за външно изкуствено осветление.

Раздел VI.
Електронни съобщителни мрежи и съоръжения (Загл. изм. - ДВ, бр. 41 от 2001 г., изм. - ДВ, бр. 41 от 2007 г.)
Чл. 93. (1) (Предишен текст на чл. 93, доп. - ДВ, бр. 65 от 2003 г., изм. - ДВ, бр. 41 от 2007 г.) В урегулирани територии подземните електронни съобщителни мрежи и съоръжения се изграждат и полагат едновременно с другите мрежи и съоръжения (водопроводи, канализации, електрически, топлоснабдителни, газоснабдителни мрежи и други), преди полагането на бордюри, тротоари и улични настилки.
(2) (Нова - ДВ, бр. 65 от 2003 г., изм. - ДВ, бр. 41 от 2007 г.) В неурегулирани територии електронни съобщителни мрежи се изграждат въз основа на план по чл. 110, ал. 1, т. 5.
(3) (Нова - ДВ, бр. 65 от 2003 г., изм. - ДВ, бр. 41 от 2007 г.) При наличие на подробен устройствен план за територия, в която не е прокарана улична мрежа, електронната съобщителна мрежа се изгражда в съответствие с предвижданията за улична регулация и с разпоредбите на чл. 210 за сметка на собственика на мрежата.
Чл. 94. (Изм. - ДВ, бр. 41 от 2007 г.) В проектите на сгради се предвиждат електронни съобщителни инсталации и съоръжения, които се изграждат едновременно със сградата и другите вътрешни инсталации.

Раздел VII.
Мониторинг и противодействие на свлачищните, ерозионните и абразионните процеси (Загл. изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г., изм. - ДВ, бр. 82 от 2012 г., в сила от 26.11.2012 г.)
Чл. 95. (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г., изм. - ДВ, бр. 82 от 2012 г., в сила от 26.11.2012 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 66 от 2013 г., в сила от 26.07.2013 г.) Дейностите по регистрирането и мониторинга на свлачищните райони на територията на Република България, в т.ч. абразионните и ерозионните процеси по Черноморското и Дунавското крайбрежие, като превантивни мерки за предотвратяване на аварии и щети се осъществяват от Министерството на регионалното развитие чрез държавните дружества за геозащита.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 66 от 2013 г., в сила от 26.07.2013 г.) Министерството на регионалното развитие поддържа регистър на свлачищните райони и на районите с абразионни и ерозионни процеси чрез държавните дружества за геозащита.
(3) Мониторингът по ал. 1 се осъществява чрез наблюдение, анализи и оценка на резултатите от извършени подробни инженерно-геоложки, хидрогеоложки и хидроложки проучвания, инженерно-геодезически измервания и наблюдения на изградени стационарни реперни мрежи и контролно-измервателни системи. Данните от извършения мониторинг, в т.ч. на територии с изпълнени геозащитни мерки и дейности за стабилизиране на свлачищата, се предоставят на съответните държавни дружества за геозащита за отразяване в регистъра по ал. 2.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 66 от 2013 г., в сила от 26.07.2013 г.) Условията и редът за вписване и поддържане на регистъра по ал. 2, както и за извършване на дейностите по ал. 3 се определят с наредба на министъра на регионалното развитие.
(5) (Изм. - ДВ, бр. 66 от 2013 г., в сила от 26.07.2013 г.) Координацията между отделните ведомства за ограничаване на свлачищата на територията на Република България, в т.ч. абразионните и ерозионните процеси по Черноморското и Дунавското крайбрежие, и за предотвратяване на аварии и щети се осъществява от Министерството на регионалното развитие.
Чл. 96. (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2003 г., изм. - ДВ, бр. 82 от 2012 г., в сила от 26.11.2012 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 66 от 2013 г., в сила от 26.07.2013 г.) Геозащитните мерки и дейности за ограничаване на свлачищата, ерозионните и абразионните процеси и за предотвратяване на аварии и щети се осъществяват от Министерството на регионалното развитие.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 66 от 2013 г., в сила от 26.07.2013 г.) Изискванията към геозащитните мерки и дейности, техническите изисквания за проектиране, изпълнение, експлоатация и поддържане на геозащитни строежи, сгради и съоръжения в свлачищните райони се определят с наредба на министъра на регионалното развитие.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 66 от 2013 г., в сила от 26.07.2013 г.) В райони, вписани в регистъра по чл. 95, ал. 2, геозащитни мерки и дейности се разрешават по реда на този закон след приемане на инженерно-геоложките и хидрогеоложките проучвания за общата и локалната устойчивост на територията от специализиран състав на съответния експертен съвет към органа, компетентен да одобри плана, и предварително разрешение от министъра на регионалното развитие, издадено в едномесечен срок от постъпване на искането за издаването му.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 66 от 2013 г., в сила от 26.07.2013 г.) Строителство на сгради и съоръжения, предвидени с подробен устройствен план, приет от съответния експертен съвет, в райони, вписани в регистъра по чл. 95, ал. 2, в т.ч. в райони, за които е наложена строителна забрана във връзка с извършване на геозащитни мероприятия, се разрешава при условията на ал. 3 само след осъществяване на геозащитните мерки и дейности, отчитане на положителен ефект от изпълнението им и предварително разрешение на министъра на регионалното развитие, издадено в едномесечен срок от постъпване на искането за издаването му.
(5) Ефектът от изпълнението на геозащитните мерки и дейности по ал. 4 се отчита чрез мониторинг по чл. 95, ал. 3.

Раздел VIII.
Съоръжения и инсталации за третиране на отпадъци
Чл. 97. (1) Местоположението на площадките за изграждане на съоръжения и инсталации за третиране на отпадъци се определя с общите и подробните устройствени планове.
(2) Разстоянията от площадките за разполагане на съоръжения и инсталации за третиране на отпадъци до населените места се определят в зависимост от приетата технология и при отчитане на установените санитарноохранителни зони.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 66 от 2013 г., в сила от 26.07.2013 г.) Площадките по ал. 1 се избират, изграждат и експлоатират въз основа на проекти, одобрени по общия ред и съгласно изисквания, определени с наредби на министъра на регионалното развитие, на министъра на околната среда и водите и на министъра на здравеопазването.
Чл. 98. (1) Терените и изграждането на съоръженията и инсталациите за третиране на битовите и строителните отпадъци се осигуряват от общината.
(2) Две и повече общини могат да изграждат общи съоръжения и инсталации за третиране на битовите и строителните отпадъци.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 53 от 2012 г., в сила от 13.07.2012 г.) Осигуряването на терените, изграждането на съоръженията и инсталациите и третирането на производствените отпадъци, включително на опасните отпадъци, се извършват при условията и по реда наЗакона за управление на отпадъците.

Раздел IX.
Газоснабдяване (Нов - ДВ, бр. 65 от 2003 г.)
Чл. 98а. (Нов - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) Газоснабдяването на урбанизирани територии се осъществява чрез изграждане на газоразпределителна мрежа съгласно одобрени по общия ред проекти в съответствие с предвижданията на общите и подробните устройствени планове и специализираните план-схеми към тях. При липса на общи и подробни устройствени планове за малки населени места и селищни образувания проектите за газификация се изработват на базата на специализирана план-схема, одобрена по реда на чл. 128.
Чл. 98б. (Нов - ДВ, бр. 65 от 2003 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 82 от 2012 г., в сила от 26.11.2012 г.) Уличните газоразпределителни мрежи, техните елементи и прилежащите им съоръжения се изграждат от и за сметка на юридическото лице, получило разрешение за изграждане на такъв вид енергиен обект, по реда на Закона за енергетиката.
(2) Газоразпределителните мрежи и техните елементи се експлоатират, поддържат и ремонтират от и за сметка на газоразпределителните предприятия (дружества) в населените места.
(3) Газопроводните инсталации в сгради се изграждат, поддържат и ремонтират за сметка на собствениците на сградите.
Carthago delenda est.
emilgrigorov
Активен потребител
 
Мнения: 2836
Регистриран на: 21 Яну 2012, 11:11


Назад към Строителство и регулация


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 16 госта


cron